Mikä ihmeen Reeniä&Rahkaa –ryhmä?

Reeniä&Rahkaa-ryhmä sai alkunsa viime kesänä erään painonpudotusryhmän päätyttyä (TeamChallenge2015, kesto 12 viikkoa). TeamChallenge2015:n pieni pippurinen porukka halusi jatkaa valmennuksessani ja tuumailtiin yhdessä, miten tämä olisi järkevintä toteuttaa.

 

Heidän 12 viikon matkaa seurasi lähipiiri ja facebook-kansa, ja paljon tuli kyselyä matkan varrella, miten ryhmään pääsee mukaan jne. Tämän innoittamana suunniteltiin palautteita kuunnellen valmennusryhmä, johon kuului ruokavalio, kuntotestaus ja monipuoliset harjoitukset. Valmennusryhmän tavoitteena oli saada liikunta kipinä, kiinteytyä ja pudottaa painoa.

 Valvottuja harjoituksia laitettiin kaksi kappaletta viikkoon kera omatoimisten helposti kotona toteutettavien harjoitusten ja harjoitusajat suunniteltiin niin, että mahdollisimman moni pääsee mukaan. Kaksi valvottua harjoitusta sen takia, että se on melkeinpä minimi, mitä vaaditaan tavoitteiden toteutumiseen ja se on myös se, minkä olen huomannut auttavan pitkällä aikavälillä niin valmentajaa kuin valmennettavaa, että homma saadaan vietyä maaliin asti. -Koko ajan näkee, millä fiiliksellä valmennettava menee ja valmennettavalle tulee sellainen olo, ettei tarvitse yksin pähkäillä asioiden kanssa ja saa välillä harjoitella ns. ”urku auki”. Ja toisekseen kaksi harjoitusta oli aikalailla se, mitä ryhmäläiset pystyivät työ- ja perhekiireiden lomassa toteuttaa.

 Omatoimisia harjoituksia kuului ohjelmistoon sen takia, että jos ei päässyt yhteisiin harjoituksiin, niin ei tarvinnut olla harjoittelematta, vaan energiat pääsi purkamaan helposti kotona. Tai jos koki, että haluaa harjoitella useammin kuin kaksi kertaa viikossa, niin miksi turhaa jarruttelemaan!

Ruokavalio kuuluu automaattisesti valmennusryhmään, koska se on hyvin tärkeässä roolissa siinä miten arjesta palautuu, harjoituksista ”selviää” ja niistä palautuu. Ja ennen kaikkea, mikä suurimmalla osalla on pielessä. Monet kyllä jaksaa raahautua salille tai lenkkipolulle, mutta sitten se miten ruokapuoli on toteutettu siinä harjoituksen ympärillä, saattaa olla ihan pielessä ja ehkä syynä siihen, miksi tuloksia ei tahdo syntyä, vaikka omasta mielestä harjoittelee ns. räkä poskella.

Ruokavalio on terveyssuositusten mukainen ja sitä on kehuttu ihan ravintoasiantuntijoiden ja lääkäreiden keskuudessa. Se on monipuolinen ja ateriakokonaisuuksista voi rakentaa koko perheelle terveellisiä paketteja. Eli välttämättä ei tarvitse tehdä erikseen itselle omia ruokia ja muulle samassa taloudessa mahdollisesti asuville eri ruokia. –Useampi kärpänen samalla iskulla!

Olen liikuttanut ihmisiä 14 vuoden ajan ja samalla auttanut ravintoasioissa. Tyypillisen valmennettavan perusruokavalio on ollut äärimmäisen hiilihydraatti ja rasvapainotteinen, ja se on ehkä ollut syynä miksi ylipainoa on kertynyt tai harjoituksista (arjesta) ei ole palautunut riittävän tehokkaasti. -Mieli on alakuloinen ja energiaton. Monesti perusasiat on ollut ihan hyvällä mallilla perussyömisissä, mutta äärimmäisen usein ollaan jouduttu lisäämään proteiinia ruokaohjeisiin ja kiinnittämään huomiota ateria väleihin.

Reeniä&Rahkaa –valmennusryhmän nimi (kiitos Milja) sai alkunsa hyvin pitkälle ruokaohjeistani, jossa monelle tuli ehkä yllätyksenä proteiini. Monelle helpoin ja ehkä mieleisin proteiinin lähde on rahka. Toki ruokaohjeissani on äärimmäisen monipuolinen vaihtoehto eri proteiinin lähteitä, mitkä sopivat hyvin myös maitotuotteita karttaville.

Reeniä&Rahkaa -nimi kuvastaa myös ryhmän henkeä ja meininkiä. Toisinaan välillä hyvinkin äänekästä naurun raikaamista ja pääosin huumorimielellä tekemistä, ja sitten välillä itkukurkussa itsensä ylittämistä. Ryhmän tuki on ollut ihan mieletön, vaikka jokaisella on varmasti niitä hyviä ja huonoja päiviä. Mutta itse monesti kuluneen vuoden aikana kuullut esimerkiksi tämän ryhmän kohdalla ”tympeä päivä ollut töissä, en olisi välttämättä jaksanut tulla, mutta kun tietää, että fiilis on reenien jälkeen hyvä, niin tulimpa kuitenkin”. Ja tämän kaltaiset lausahdukset ovat niitä, mitä itse aikoinani koin ja minkä takia halusin alkaa jakamaan liikunnan iloa kaikille reilu 14 vuotta sitten. Mahtava tunne on saada kroppa liikkeelle, ylittää itsensä saman henkisten kanssa ja maalissa kokea mieletön hyvänolon tunne hikipisaroiden virratessa. Ja pitkällä aikavälillä huomata, miten koko ajan pystyy toimimaan tehokkaammin, olemaan vahvempi, ketterämpi ja energisempi. –Kiinteytynyt kroppa tulee siinä sivussa.

Yritän valmentajana rakentaa harjoituksista mahdollisimman monipuolisia ja jokaiselle sopivia. Tiedän, että jokaisesta löytyy ne elementit, missä ovat äärimmäisen hyviä ja sitten samalla ne heikkoudet, mitä on mielestäni kehitettävä, että päästään maaliin. Välillä hypitään pois mukavuusalueelta (se on se mikä kehittää), ja välillä pidetään hauskaa ja mennään rennon letkeesti (se mikä palauttaa). Seuraan koko ajan ryhmäläisten kuntoa ja fiiliksiä välillä heidän tietämättään, ja yritän ohjata heitä pitkällä välillä maaliin.

Kuntotestien tarkoitus on motivoida liikkumaan pitkäjänteisesti ja seuraamaan, että kehitystä aivan varmasti tapahtuu jollakin kuntotestin osa-alueella koko ajan. Kuntotestissä on punnitus, mitat, lihaskuntotesti ja yksinkertainen maitohappo+ketteryys+nopeustesti. Kestävyyskuntoa seurataan, miten nopeasti valmennettava palautuu kokonaisuutena testistä. Alussa varsinainen kuntotesti saattoi olla kovan harjoituksentuntuinen, mutta viikkojen kuluessa on saanut monesti kuulla testin ja ennätysten parannuttua ”mitäs tehdään sitten?”. Sen lisäksi kuntotestientuloksien perusteella suunnittelen seuraavan jakson painopisteet (esimerkiksi ylävartaloon lihaskestävyyttä ja liikkuvuutta). –Painopisteitä vaihdetaan 4-6 kuuden viikon välein.

Nyt on se aika, kun koen, että haluan viedä vieläkin enemmän eteenpäin Reeniä&Rahkaa valmennusryhmää ja elokuusta (9.8.2016) alkaen ryhmään sisältyy kuukausikortti meidän salille sekä omatoimiset harjoitukset salilla tehtynä (saliohjelmointi). 75 euron kuukausimaksuun tulee valmennuksen, ruokaohjeen, kuntotestauksien lisäksi siis myös kuukausikortti ja omatoimiset harjoitukset salilla tehtynä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joku yhteinen harjoitus jää viikolta välistä, niin voit tulla tekemään joko kyseisen harjoituksen itsenäisesti ja omalla vastuulla, tai sitten voit käydä tekemässä jonkun muun harjoituksen. Mukaan voi tulla, vaikka ei halua tiputtaa painoa, mutta haluaa löytää liikuntakipinän ja säännöllisen harjoittelun.

Meidän sali laajeni vuoden alusta, mikä tarkoittaa sitä, että ryhmään mahtuu varmasti kaikki halukkaat ja minut tuntien, jos porukkaa tulee ovista ja ikkunoista, niin sitten kehitetään toimintaa ja otetaan esimerkiksi useampi harjoitusvuoro käyttöön. Minusta on ihana saada ihmisiä liikkeelle ennen kaikkea liikunnan positiivisen vaikutuksen vuoksi.

 

Tule testaamaan kuntosi Reeniä&Rahkaa testillä ilmaiseksi ja jos kipinä puree, niin ilmoittaudu ryhmään mukaan! Reenit alkaa 9.8.

 

Ilmaiset testipäivät:

Maanantai 25.7 klo 16.00

Keskiviikko 27.7 klo 18.00

*Mukaan sisäliikuntavarusteet, kengät ja vesipullo

 

Ilmoittautumiset & lisätiedot:

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Terv. Mirva "Mirvis" Salmi